Fastlane - Mazda RX-8 RS

Berätta vad du gjort, ska göra, gör med din bil. Har du besökt ett event? Har du uppdaterat bilen? Skriv din egen bilblogg, billogg, eller vad du vill kalla den här på Club JDM.

Re: Fastlane - Mazda RX-8 RS

Inläggav fastlane » 12 aug 2009, 15:48

Har lite tider men jag är nybörjare så det är inget jag vill skryta med, Matz körde den iaf på 1,22 - 1,23 efter kanske 5-6 varv med den.

Bilen går som en klocka, allt lirar. Oljetemp stadigt, vattnet stadigt, bromsarna mattas inte osv och detta efter ~35mil/100 varv på en dag. Så det är jag jättenöjd med.

Däremot börjar till och med jag nu bli tillräckligt varm i kläderna för att nå gränsen för bilen och den faller ut i understyrning i vissa typer av svängar när jag pressar den max. inget jätteproblem lite trail breaking så kommer balansen tillbaka.

Dock så spånar jag och matz på förändringar, kommer att köra aggresivare hjulvinklar till nästa gång. Finns hårdvaruplaner också men det är på planeringsstadiet än så länge och blir inte förrens i vinter.

Men jag är jättenöjd med hur bra den presterar, detta är en oprövad bil med bolt-on grejer och inställt i stort sett bara grund efter Mazdas sportigare rekommendationer. Jag blir inte hopplöst efter iaf, körde om F360 ett flertal ggr, 996 Turbo osv. dock höll väl ägarna tillbaka men ändå, det känns ju sjukt kul. Höll även Lambo Murcin bakom mig i några kurvpartier innan den flög om på en raka.
Användarvisningsbild
fastlane
Medlem
Medlem

Kör: Mazda RX-8
Årsmodell: 2005
Andra bilar: BMW 325i
Stil: Old School

Inläggav fastlane » 12 aug 2009, 20:04

Så då fick bilen sig en genomgång idag med oljeservice, översyn av chassie, däck m.m.

Bild

Vänster fram fick mest stryk på Gelleråsen, lite mer slitet i mitten. förlågt tryck i däcket? de andra var jämnare slitna.
Bild
Användarvisningsbild
fastlane
Medlem
Medlem

Inläggav Hasselholmen » 12 aug 2009, 20:33

Kul att allt lirar som det ska (tummen upp*) Såg klippet, bilen lät underbart när du körde förbi på rakan!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Hasselholmen
Nyhetsskribent
Nyhetsskribent

Kör: Mazda RX-8 REV(SE3P)
Årsmodell: 2004
Andra bilar: Honda Civic (EG)
Stil: JDM

Inläggav fastlane » 12 aug 2009, 21:39

Tackar, ja jag är mkt nöjd med hur bilen är nu, nästan perfekt. var ute en sväng och gasade lite och jag tycker fortfarande den är snabb rakt fram på vanlig väg med.

Men efter vintern ska det bli ännu lite bättre förhoppningsvis.
Användarvisningsbild
fastlane
Medlem
Medlem

Inläggav Hasselholmen » 15 aug 2009, 14:19

Jaså intressant (tänker*) Är det kanske kompressor du har i åtanke?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Hasselholmen
Nyhetsskribent
Nyhetsskribent

Kör: Mazda RX-8 REV(SE3P)
Årsmodell: 2004
Andra bilar: Honda Civic (EG)

Inläggav fastlane » 15 aug 2009, 16:18

Nä det blir ingen kompressor för min del, jag siktar på att gå all out N/A istället. Jag vill ha hög tillförlitlighet på min bil och det blir det inte med överladdning även om kompressor är överlägset turbo på Renesisen.

Kommer fortsätta förstärka så jag i framtiden kommer ha högsta tänkbara tillförlitlighet, än verkar det ju funka 100 varv är ju rätt ok utan att ens bromsarna mattas av.
Användarvisningsbild
fastlane
Medlem
Medlem

Inläggav fastlane » 27 aug 2009, 21:08

Har precis beställt ny EMS 8-)

sCANalyser Pro Tuner

sCANalyser Pro Tuner is designed for any RX-8, naturally aspirated or boosted. The suite consists of a small hardware box we like to call a brick, a cable, plus software that runs on a Windows PC or laptop. The brick is about the size of a matchbox, and contains proprietary electronics used to perform the following functions:

PCM Reflashing operations. A recalibrated PCM "tune-up" is loaded onto the brick via the USB cable, then the brick is plugged into the OBDII port. The ignition is turned on, and ~60 seconds later the RX-8 has a new tune-up in the PCM. The ignition is turned off, and the brick removed.

"Hands off" data logging. The brick is plugged into the OBDII port, and logs 2 hours of engine performance data. Commonly used tuning things like RPM, TPS, AFR, MAF, Coolant Temp, Load etc.

"Live Mode" for use with sCANalyser Live scan tool - displays up to 9 live gauges on the laptop (or carputer). CEL diagnosis and resetting. Other PCM monitoring functions.

The software components of the suite includes the following:
sCANalyser Pro Tuner - This allows any calibration map to be altered by the tuner. Maps are displayed in "table" form (numerically) and via 2D or colored 3D charts for easy visualization. 3D Charts can be spun around to look from any angle to spot inconsistencies. The editing functions allow for "bulk" updates to be made to the table data by applying offsets and scaling to ranges of values, and performing smoothing functions over ranges of values. sCANalyser Pro Tuner is also use to save the modified calibration to disk for later re-use, and then written to the brick prior to the reflash procedure.

sCANalyser Pro Logger - This reads the logged information from the brick after it has been used in "hands off data logging" mode. The data is displayed graphically and numerically for analysis of performance / tuning modifications. The user can zoom in to see the data in detail.

sCANalyser Live USB - This used the brick in "Live Mode" (as above in #3) and acts as a scan tool providing live gauges (graphically very sexy!) and other traditional scan tool functions such as CEL diagnosis and resetting.

Bild

Bild

Bild

Bild

Så nu blir det till att knåpa ihop egna mappar.
Användarvisningsbild
fastlane
Medlem
Medlem

Inläggav andreasivarsson » 27 aug 2009, 23:25

E det krångligt eller är det något som man lär sig ganska fort?
Gillar bilen skarpt! (tums*)
Ha Det Gött Tills Nästa Gång

Andreas "Ivers" Ivarsson
Användarvisningsbild
andreasivarsson
Medlem
Medlem

Kör: Mazda 323 BA
Årsmodell: 1997

Inläggav fastlane » 28 aug 2009, 06:35

Tackar,

Njaee beror väl på lite... jag har nog lagt 25-30 timmar redan på att plugga på.

Får nog lägga en helgs pluggande till innan jag sätter igång, det är inte lätt men inte heller omöjligt att lära sig.
Användarvisningsbild
fastlane
Medlem
Medlem

Inläggav Asse » 28 aug 2009, 19:56

Riktigt avancerat känns det som, men coolt att du satsar på saker vå verkar göra? Kommer bli intressant att se hur mycket bättre bilen kan gå med detta. :)
Användarvisningsbild
Asse
Administratör
Administratör

Årsmodell: 0

FöregåendeNästa

Återgå till Billoggen